| 17. 4. 2019
| Od slavné akce - stavby totemu na Zakarpatské Ukrajině na tábořišti Jaroslava Foglara a jeho oddílu uplynulo neuvěřitelných 12 let. A přestože jsem se s přáteli v mezidobí k totemu třikrát vypravil a jednou se s Drobkem pustil do jeho částečné opravy, dřevěný pomník zchřadl natolik, že na Velikonoce roku 2019 se stala jeho oprava nevyhnutelnou. Vydali jsme se proto s přáteli totem generálně opravit. |
|
Nechci zastírat, že ačkoliv jsem vyhlásil akci již v lednu, neúčast nikoho z původní osmice stavitelů totemu vyjma mě samotného mě poněkud zklamala. Není se ale zase tolik čemu divit - kromě nejmladšího Sviště a věčného hledače Ondery totiž už všichni mezitím zplodili potomky a mají doma s dětmi plné ruce práce. A tak jsem se na bezmála posvátné místo ve stínu Karpat vydal s pěti novými (bezdětnými) kamarády - Doubravkou, Sojkou, ¥em, Martinem a Vaškem.
A byla to akce zdařilá! Díky Martinově charismatu jsme od jeho zaměstnavatele získali do zápůjčky Volkswagen Transporter, se kterým byla cesta i přeprava nářadí a metriálu jednodušší než kdy dřív. Podařilo se nám taky koupit na Zakarpatí ocelové profily i cement, sehnat dílnu s vrtačkou, vyjednat oficiální vjezd do národního parku a nakonec i zvládnout náročné stavební práce s minimem vybavení a docela bez energie (vyjma té vlastní, ovšem). A i když bylo počasí vpravdě aprílové, náš úspěch byl takřka fenomenální a domů jsme se vraceli s pocitem dobře vykonané práce (s jednou průmyslovou pátračkou v Košicích namísto zákusku).
 | | První noc jsme strávili na slovensku v údolí Bzovského potoka pod Dolnou Bzovou. |
|
 | | Moje místo na břehu Bzovského potoka. Po dlouhé době zase v přírodě, byť jsme přijeli až na kraj lesa autem. |
|
 | | Z celého dne putování přes východní Slovensko, nákup traverz a cementu v Užhorodě a boj s rozbitými zakarpatskými silnicemi nemám žádnou fotku. Tábořili jsme u ohýnku nad vesničkou Макарово, odkud pochází ranní snímek před nástupem na třetí den cesty. |
|
 | | Na Zakraptské Ukrajině není žádnou vzácností natrefit na silnice sice široké, avšak nikdy nevyasfaltované. A to včetně těch nejhlavnějších, na kterých snad kdysi asfalt byl, ale po rozpadu Sovětského svazu ho odvály větry a deště. |
|
 | | V Nyžních Remetách se za autobusovou zastávkou skrývá místo, kde kdysi stála stanice na Boržavské dráze. Koleje jsou stále na místě a čas od času tidy do depa v Berehovu projede vlak z Chmelnika. |
|
 | | Také sem se kdysi dalo dojet vlakem. Otřásal se dokonce méně než osobní auta na silnici plné děr. Ale není zbytí - jedeme dál. |
|
 | | Odměnou za časné vstávání nám byl pohled na čtyři obzory za sebou. Prostě typická zakarpatská jarní romantika. |
|
 | | Železniční stanice Приборжавське patřila k největším na Boržavské dráze. Odbočovala odsud dokonce úzkokolejná vlečka do vápenky pod kopcem nad obzoru, ze které se valí kouř. |
|
 | | Dnes stanici Приборжавське pohlcuje příroda. |
|
 | | Vlečkový most byl jedním z pouhých tří mostů, po kterých úzkokolejka překračovala říčku Boržavu. |
|
 | | Dnes už je vlečka mimo provoz a na jejím místě se rozkládá fotbalové hřiště. |
|
 | | Most však zůstal zachován včetně kolejí a patří k nejmalebnějším zákoutím na kdysi rozsáhlé síti zakarpatských úzkokolejek. |
|
 | | Rozloučení s priboržavským úzkokolejným mostem: kdo ví, jestli tu ještě bude, až přijedeme příště? |
|
 | | Další technickou zajímavostí podél naší cesty je Теребле-Ріцька vodní elektrárna, která využívá výškového rozdílu výše položeného údolí Těrebly a níže tekoucí řeky Riky a skrze 3,7 km dlouhý tunel a navazující tlakový přivaděč přelévá vodu z jednoho údolí do druhého. Původní plán stavby pocházel od Františka Křižíka z roku 1923, modernější sovětská elektrárna ale byla vystavěna až v letech 1949 až 1956. |
|
 | | My však raději míříme přes staré známé sedlo nad Siněvírem do národního parku a kraje, kde Jaroslav foglar tábořil se svými skauty. Tehdy tu ještě horská silnice samozřejmě nevedla. |
|
 | | V tomto sedle jsme v roce 2006 s Vojtou narazili na příjemného a ochotného národního umělce, který nám celý večer nabízel ve své dače ty nejlepší zakarpatské dobroty - nakládané houby, zvěřinu i vlastní víno z užhorodských vinic. Tehdy se kolem silnice rozprostírala pustina - dnes už tu stojí několik hotelů, kostel a výstavba pokračuje dál. |
|
 | | Na okraji Siněvíru stojí v zahradě torzo trolejbusu Škoda 9Tr. |
|
 | | Záhada, jak se sem, na dno horského údolí daleko od měst, trolejbus dostal, zůstane už asi navždy nevyřešena. |
|
 | | Vjezd vozem do národního parku není zakázaný, řídí se však přísnými pravidly, která obnáší mimo jiné získání bumážky pro hlídače. Je s tím sice troška vyřizování, ale k našemu překvapení, je celá transakce zadarmo. |
|
 | | Turistické značení, kdysi podle českého vozru budované KČT, má dnes ve správě Hnutí Brontosaurus. |
|
 | | Před vjezdem do chráněné části národního parku malá přednáška o tom, jak se chovat v přírodě, včetně exkurze do historie vorařství. Na vorech ze Siněvíru se před sto léty stateční plavci plavili po Dunaji až do Černého moře! |
|
 | | A jsme doma. Po 48 hodinách cesty a dvou nocích u silnice přijíždíme k důvěrně známé hájovně, nad kterou se rozprostírá tábořiště Pražské dvojky. |
|
 | | Času není nazbyt. Proto ještě v pátek pokládáme již uhnilý totem a začíná broušení, řezání, pilování a sekání - tak, aby všechno zteřelé dřevo zmizelo a my mohli totem nově namalovat a nalakovat. |
|
 | | Doubravka se Sojkou brousí peň totemu, zatímco Vašek natírá ocelové traverzy, které budou tvořit nosnou konstrukci místo uhnilé části pomníku. |
|
 | | Doufejme, že kvalitní ukrajinská ocel přetrvá aspoň sto let. |
|
 | | Ještě během pátku stihl ¥ vykopat jámu, do které jsme pak během soboty pod Martinovým vedením vybetonovali bytelný základ. |
|
 | | O neutuchající dostatek dřeva na topení se starala Sojka. |
|
 | | Podařilo se nám taky najít a zrestaurovat původní listinu, zakopanou v láhvi pod totemem v roce 2007. Tedy před 12 roky a 12 dny. |
|
 | | Během soboty se nám podařilo totem zrekonstruovat, takže zbyl čas i na malou soutěž ve vaření na ohni z ukrajinských surovin (občas záhadných názvů). |
|
 | | Dobrá nálada je základ každé stavby! |
|
 | | K nejlepším výkonům patřilo vyvrtání otvoru pro šrouby ručním vrtákem. Právě se o to pod dohledem citronového Žyvčyku pokouší Vašek. |
|
 | | A je to. Zbývá totem vztyčit a provést pár kosmetických úprav. |
|
 | | Hlavně neulomit bobra! |
|
 | | Ještě chybí žlutavé kolo úplňku, které bude třba za bobrova záda umístit posléze. |
|
 | | A taky placky informující v ukrajinštině a češtině, co že to tu vlastně stojí. |
|
 | | Jejich trvanlivost bude jen pár let, takže se nejspíš ještě k totemu vypravíme jednou s něčím odolnějším. |
|
 | | Stavbyvedoucí Martin je spokojen a cizeluje povrch kamenno-betonového základu. |
|
 | | Doubí jako šéfka barevného řešení totemu je rovněž spokojena. |
|
 | | Barvy všech 13 bobříků září novotou. |
|
 | | Ještě je třeba barevně osvěžit bobra na vrcholu. |
|
 | | V sobotu se našlo dost práce pro všechny, tak, abychom se nemuseli stydět v neděli vyrazit na cestu domů. |
|
 | | Zde před 81 roky stála podkova podsadových stanů a rozléhal se smích i křik Hochů od Bobří řeky. |
|
 | | Jediná fotka, na které jsem zachycen při jakés-takés práci. |
|
 | | A společné foto šestice odvážných. |
|
 | | Nechť místo slouží pro vzpomínku na smělého ducha Jestřába i jeho chlapců. Místem doslova prošla historie - pouhých pár měsíců po skončení „Tábora u Sinovíru“ tu začali podnikat diverzní akce polští záškodníci, pak vyhlásila Zakarpatská Ukrajina samostatnost, načež ji pohltili Maďaři, ke konci války se tudy převalila fronta a na dalších 46 let se stalo tábořiště součástí Sovětského svazu. Včetně vyhlášení národního parku a upadnutí do zapomnění, z něhož jsme jej v roce 2007 vytrhli teprve my. |
|
 | | Bezvýhradně miluji tohle místo, kde život leckdy běží podle pravidel starých staletí. |
|
 | | A je to tady. Šofér přivezl vůz, a tak nakládáme a loučíme se s říčkou Ozerjankou. Snad ne nadlouho. |
|
 | | Sojka tu byla poprvé a moc se jí to líbilo. |
|
 | | Soiučástí rekonstrukce bylo také obnovení turistické značky, kterou hodláme v nejbližší době prosadit i do veřejných map. |
|
 | | Že se na Ukrajině dalo v poslední době cosi do pohybu, je patrné i ze skutečnosti, že se po dvaceti letech konečně našly peníze na rekonstrukci kopie historické klauzy, která se protrhla v roce 1994, rok po svém dokončení. Bohužel se peníze v polovině stavby zase ztratily, a tak je rozestavěná hráz typickým mementem. Snad se ji podaří dokončit dřív, než přijde jarní povodeň, která ji zase zničí. |
|
 | | Protože nám zbylo pár hodin času, vyrazioli jsme ještě k velkému Siněvírskému jezeru. Toto je upravený vývěr potoka, který prosakuje skrze přirozenou hráz jezera. |
|
 | | A jezero samotné, rozložené v klínu hlubokých karpatských lesů. Před dvěmy roky jsme prošli sedlem nad jezerem a přišli k vodě z opačné strany. |
|
 | | A jedeme domů. Jedna fotka pro majitele vozu při výjezdu ze Siněvírské Poljany. |
|
 | | Ukrajinské silnice se obracejí vniveč. Již dříve jsme si na vlastní nápravy ověřili, že cestování po nich je dnymické, nebezpečné a ubíjející. Ulomit si kolo je jednodušší než nespadnout alespoň do jednoho pořádného výtluku. |
|
 | | Železniční zastávka Велика Копаня s romantickým stanovištěm závorářky, která mě za tento snímek hnala i s foťákem svinským krokem. |
|
 | | Ještě před pár roky spokojeně mlel, ale pak jej maďarský vlastník nedokázal nejen využít, ale ani zachránit před totálním zvandalizováním. |
|
 | | Někdejší vlečka zmizela pod příkrovem vykuchané izolační pěny. |
|
 | | Sila o výšce desetipodlažních domů jsou otevřená a spadnout do nich může prakticky kdokoliv. |
|
 | | Něco tak bizarního jsem nečekal ani v Košicích. |
|
 | | Loučíme se a těšíme se na další Velikonoce. Mířím domů, aniž bych tušil, co tam na mě čeká. |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|