Události jara 2014 jsou z železničního hlediska v Adamově pesimistické i optimistické současně. Když téměř po 20 letech nečekaně ožila vlečka do strojíren a začalo se zdát, že význam stanice Adamov pro nákladní přepravu významně vzroste, oznámila stejně nečekaně Mendelova univerzita coby provozovatel zdejšího expedičního skladu dřeva (kterému nikdo neřekne jinak než pila) ukončení provozu a tedy také přeprav dřeva.
Je tomu už pár let, co jsem chodíval večer s kamarády na nádraží sledovat posun nákladních vozů mezi pilou a odstavnými kolejemi, přemýšlel, proč jednou přijede loudavým tempem s manipulačním vlakem žehlička s legem neboli kočkopes a jindy jenom kocour a poslouchal nesrozumitelné a magicky znějící povely, které odsekávali zarostlí muži za soumraku do chrchlajících vysílaček. Večerní »manipuláky« byly svého druhu kulturní událostí. Sešlo se nás na lávce nad nádražím občas několik známých nadšenců, bavili jsme se o tom, co budeme podnikat a sledovali vagónky pod sebou jako to dělají menší děti na koberci v obýváku se svými modely. Mezitím, co se nad námi stmívalo, pronikali jsme do tajů železničního provozu, sledovali vlaky někdy dlouhé, jindy třeba jen s jedním či dvěma vozy, které přivážely a odvážely zboží z adamovské pily, blanenských strojíren nebo sila, chemičky v Rájci a skladů ve Skalici a snili jsme o dobách minulých, kdy jen do strojíren v Adamově jezdily dva takové manipulační vlaky denně, o zbývajících stanicích nemluvě.
Když jsem si přečetl zprávu o zrušení vlečky na pilu, na chvíli jsem se ve vzpomínkách vrátil do doby, kdy mně bylo 19 a dole jezdily vláčky, zatlačil jsem slzu a druhý den jsem se šel s vlečkou rozloučit. Na koleji stál poslední vagón, určený pro naložení zbytků dřeva, jež v areálu zbyly, a poprvé v životě mě z pily nikdo nevyhodil.
 | | Myslel jsem si, že železniční přeprava dřeva z pily není ohrožena, neboť stromy se budou kácet vždycky. Po vagónech, které z Adamova každý den odjíždělay, je ale najednou veta. |
Související články: | | Téma: Vlečka Adamov - pila Vlečka do areálu brněnské Mendelovy univerzity byla do roku 2014 téměř denně používána pro odvoz dřeva z pokácených zpracovaných stromů.… |
|