| 25. 5. 2014
| Když se řekne industriální město, vzpomene si každý na Ostravu. Možná někdo přidá Kladno, Most, Ústí nebo třeba Adamov, ale úplně každý Čech ví, že nejprůmyslovější oblastí všech dob je Ostravsko, kde může člověk bloudit hodiny a dny mezi továrnami, po kolejích a podél parovodů. Pod plynovým potrubím ve stínu věží a pecí tu a tam najde bufet nebo zapomenutou samoobsluhu, která jako by vypadla z jiné doby. Ostravsko už není tak špinavé, zaprášené a dunící jako před lety, kdy jsem je navštívil poprvé, přesto stále stojí za to, hledat zbytky jeho industriální slávy třeba procházkou po slavné báňské dráze. |
|  | | Elektrárna Třebovice disponuje výkonem 180 MW. |
|
 | | Část báňské dráhy mezi Svinovem a Novou Vsí slouží jako cyklostezka. |
|
 | | Tunýlek pod neexistující drahou. |
|
|
Poprvé jsem do Ostravy přijel vlakem v roce 1989 s rodiči. Jako malý kluk jsem většinu cesty prospal a do dnšních dní se mně zachovala jen vzpomínka na okamžik, kdy mě táta vzbudil, aby mně ukázal to slavné město. Venku svítalo a já spatřil spoustu komínů, nad které vyčníval jediný, ze kterého vycházel ostře žlutý kouř v barvě síry. Něco takového jsem z Brna neznal. Vlak pokračoval dál a já jsem zakrátko zase usnul, ale vědomí, že v tomhle městě musí být něco úžasného, když se tu z komínů kouří takhle barevně, ve mě zůstalo dodnes.
Už asi nikdy nezjistím, co jsem tenkrát vlastně viděl a to místo po čtvrtstoletí nejspíš ani neexistuje. Ale jako bych hledal bájný a nenalezitelný svatý grál, přitahuje mě Ostrava i okolí svým syrovým průmyslovým já stále víc. Využil jsem tedy volného víkendu a rozhodl se zavítat do třetho největího města a jeho okolí, abych se pohroužil do sítě vleček spojených s báňskou dráhou - nejdelší soukromou tratí v Česku, která kdysi propojovala desítky dolů, pecí, koksoven, chemiček, elektráren, hutí a dalších provozů, které byly jedním z pilířů českého hospodářství.
Kamarád Sova před několika dny odmaturoval a coby havířovský rodák se ujal role mého průvodce, který mě doprovodil ze Svinova po zrušeném úseku dráhy postupně až do Vítkovic a dále k dolu Michal a na Petřvald, kde se naše cesty rozdělily, aby se druhý den, po mém přespání v lese, setkaly v Havířově na krátké prohlídce města a nádraží.
 | | V Ostravě lze narazit na zajímavé technikálie. Takto vypadá lesní potok v Hulvákách (o teplotě 40 °C). |
|  | | Jsou ovšem věci, které jinde než v Ostravě neuvidíte. |
|
 | | Jedno ze spousty ramen báňské dráhy na pomezí Hulváků a Vítkovic. |
|  | | Ulice 1. máje je jediným útočištěm pro agorafobiky v okolí vítkovické radnice. |
|
 | | Báňská dráha ve své podstatě. Stanice Zárubek. |
|  | | Také názvy ostravských ulic jsou často unikátní. |
|
 | | Pláň bývalé stanice Michálkovice na samém okraji Ostravy. |
|  | | Aniž bych požil omamných látek, v noci, která padla za Petřvaldem, jsem viděl nějak divně. |
|
 | | Multisplítka aneb přejezd na havířovský způsob. |
|  | | Havířovská realita. |
|
 | | V Havířově mají nějaká podivná vydání časopisů. |
|  | | Člověk by tomu skoro uvěřil, že? |
|
 | | Loučíme se pohledem na lahůdkářství Labužník vybavené stylovým nápisem z 60. let 20. století. |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|