| 24. 1. 2017
| Workshop pracovní skupiny WG3 výzkumné sítě NORMAN (Network of reference laboratories, research centres and related organisations for monitoring of emerging environmental substances) se na počátku roku 2017 konal v německém Lipsku. Vyrazil jsem s kolegy z Brna vlakem, abych strávil dva dny v partnerském městě nejprve nad přednáškami o efektem řízených analýzách (EDA) a později prohlídkou přivrácené i odvrácené strany města. |
|  | | Na lepenkovou jízdenku z Brna do Lipska cestoval někdo před 35 roky. Já jsem dostal obyčejnou mezinárodní jízdenku za 2487 Kč. |
|  | | Pozvánka na workshop do Helmholtzova centra ve vědeckém areálu Kubus na severu Lipska. |
|
|  | | Kromě hlavního nádraží se v Lipsku nachází přímo pod hlavním náměstím (Markt) také zastávka regionálních vlaků Leipzig Markt, která trošku připomíná metro. |
|
 | | Nad podzemní zastávkou stojí na náměstí stará radnice, která přežila válku. |
|  | | Ulice Lipska se na první pohled tváří starobyle, ale většina domů je moderních, citlivě vetkuntých do válkou poničené staré zástavby. |
|
 | | Stavba kostela Nikolaikirche započala v roce 1165. O necelých 600 let později zde šéfoval hudební produkci sám Johann Sebastian Bach. |
|  | | Zajímavostí jsou v Lipsku československé tramvaje T4D podobající se i po rekonstrukci nápadně našim důvěrně známým T3. |
|
 | | Lipsko je městem opuštěných staveb. je jich tu snad ještě víc než v Detroitu a Volčansku dohromady. Jako prvního si hned před nádražím můžete všimnout obřího prázdného komplexu bývalého hotelu Astoria. |
|  | | Postsocialistický realizmus na předměstí Mockau. |
|
 | | Také vzdálenější části hlavního nádraží utrpěly. Město se po sjednocení Německa rychle vylidňuje a místo Němců, kteří odcházejí na západ, zaplňují domy blízkovýchodní přistěhovalci. Ti dávají životnímu prostředí a kultuře města zabrat. |
|  | | Pohled do útrob zrušeného stavědla. Funkci mechanických zabezpečovacích zařízení převzala elektronika. |
|
 | | Naposledy zkontolováno 15. července 1993. |
|  | | Bývalé železniční dílny podél Schultze-Delitzch Straße byly před několika lety zrušeny, aby ustoupily výstavbě silničního průtahu. Zmizela tak romantická železniční čtvrť jako z Tajemné Řásnovky. |
|
 | | Zbylé plochy bývalého kolejiště oživují staroromantičtí tuláci v obytných přívěsech, kteří za večerů rozdělávají na okraji Lipska ohně jako v cikánských osadách dalekých Karpat. |
|  | | Provozní dílny ze samotných počátků evropské železnice (1837) byly definitivně zrušeny „durch die Kapitalisten“ po 178 letech v roce 2015. |
|
 | | Opuštěných staveb jsou tu stovky. Zhruba každý čtvrtý dům ve městě je bez využití, což dělá z Lipska město duchů. Na snímku továrna na barvy poblíž Adenaueralee. |
|
 | | Je libo trošku urbexu? Račte vstoupiti. |
|  | | Bývalá dvouposchoďová kotelna se mění na pralesní zákoutí, kam chodí pít zvěř ke studánce (nedaleko odtud jsem spatřil přímo ve městě „lovit“ rezavou lišku). |
|
 | | Mírně funkcionalistický dům na Torgeuer Straße. |
|  | | Trojvozový vlak linky č. 1 míří po mostě přes kolejiště hlavního nádraží do Lausenu. |
|
 | | Díky celodenní jízdence se snadno pohybuji po městě autobusem, vlakem i tramvají. Odpoledne proto zajížídm do Mockau, podívat se na místní Rittergut (něco jako dědičný rytířský statek). Je to další vyhlášený urbex. |
|  | | Přicházím žel o několik let později, než bych chtěl. Střecha budovy vzala za své a historickou usedlost tak už pohlcuje lačnými sousty příroda. |
|
 | | Vlastně tu už není nic moc k vidění. |
|  | | Polorozpadlá kůlnička, za kterou by se nemusel stydět ani Jan Tleskač. |
|
 | | A v podzemí klenuté stropy, pod které za socializmu kdosi vestavěl ocelové kotce. Snad pro psy, snad pro vepře, to už se dnes nedozvím. Opouštím Lipsko a mířím přes Drážďany do Prahy za kamarádem Moukou a nazítří na schůzku se Skautskou nadací Jaroslava Foglara. |
|
| Zpět
Komentáře:
| | Autor: Stanislav Žaža | Čas: 20. 2. 2017, 11:39 | | Sorry, Lipska. | |
| | Autor: Stanislav Žaža | Čas: 20. 2. 2017, 11:31 | | Velmi pěkný, obsahově i stylisticky pozoruhodný výklad, zdařile zachycující zejména následky druhé světové války, která citelně zasáhla výstavné německé město. Náležitá pozornost se však věnuje i současným technickým zajímavostem Drážďan. | |
| |
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|