| 22. 3. 2019
| Na první jarní víkend jsme se těšili s kamarády už od ledna. A když konečně v nížinách roztál sníh, vyrazili jsme přivítat jaro přes celou republiku do Krušných hor. Naším cílem byly dva opuštěné doly na horském hřebeni - Měděnec a Sauersack. |
|
Byť původní zájem naznačoval, že by nás na západ mohlo jet až šest, nejrůznější okolnosti od chledného počasí až po návštěvy babiček zapříčinily, že jsme nakonec vyrazili z Brna jen dva a z Prahy pak tři - já, ¥ a Nancy. A protože jsem navýsost zajímavé okolnosti poctivě dokumentoval svým foťákem, omezím se ve vyprávění na následující popisky fotek.
 | | Po kolejích jsme se během celého odpoledne a večera dostali pod Krušné hory až před půlnocí. A přestože koleje vedou přímo na Měděnec, doprava na nádherné horské trati je přes zimu vyloučena, a tak jsme z Klášterce museli posledních pár kilometrů na horský hřeben vyjet autobusem. Přespali jsme u letošního prvního ohýnku na zamezlé slatině kousek od osamělého nádraží. |
|
 | | Ráno nás překvapil sníh. Ačkoliv slunko už bylo docela jarní, koleje se místy ztrácely pod závějemi až 2 m hlubokými. Vlak tudy neprojel od minulého léta. |
|
 | | Železniční trať Chomutov–Vejprty bývala kdysi významnou mezinárodní drahou, po které jezdily těžké nákladní vlaky s uhlím z Podkrušnohoří do Saska. Od roku 2015 je v provozu pouze o víkendech od května do září. |
|
 | | Článek s podrobnostmi o dolu v Měděnci teprve připravujeme. Zřejmě se tu ale ještě těžilo v 90. letech 20. století, soudě podle výrobního štítku na ohýbačce kovů. |
|
 | | Krasojízda na vysokozdvižném vozéku (značky Desta) patří k výjimečným disciplínám. |
|
 | | Důl na Měděnci je totálně vyrabován a poničen hordami vandalů a zlodějů, kteří se sem sjíždí z blízkého i dalekého okolí. Za sobotu jsme tu potkali nejméně deset skupin zvědavců, z nichž někteří neváhali přímo před našima očima ničit vybavení laboratoří a dílen. |
|
 | | O stravenky kupodivu nikdo nemá zájem. |
|
 | | Jedna z pohozených karbidek, které se používaly v dole před příchodem akumulátorových lamp. |
|
 | | Zřejmě bude chybět v evidenci svítidel. |
|
 | | Ohlubeň jedné ze dvou jam v areálu dolu. Té, nad kterou se tyčí menší těžní věž, ve srovnání se skipovou jámou vlastně jen věžička. |
|
 | | Zdviže se na pár let zastavily před svojí poslední jízdou - 200 m dolů na dno šachty, až přereznou ocelová lana. |
|
 | | Návětstní předpisy se tu vejdou na jedinou smaltovanou tabuli. |
|
 | | Důl Měděnec měl i svoji úzkokolejku o rozchodu 600 mm. Dnes z ní zbyly už jen krátké úseky na povrchu. |
|
 | | Tudy vyjížděly vozíky z hlušinou na výsypku. Dnes kolej trčí poněkud hrozivě do prázdna. |
|
 | | Přímo naproti převislé koleji se v dálce nachází hora Velký Špičák (965 m). |
|
 | | Dvojkolejné nádražíčko, na kterém se střídaly protijedoucí prázdné a plné vozíky. |
|
 | | Nancy. |
|
 | | Menší těžní věž má výšku jen zhruba 15 m. |
|
 | | Pro ty, kteří si to napoprvé nezapamatovali. |
|
 | | Betonová těžní věž skipové jámy má úctyhodnější rozměry. Se svojí výškou 51 m (odhad) patří k nejvyšším stavbám v širokém okolí (až ke komínům elektráren v podhůří). |
|
 | | Z horních pater je pěkný výhled, občas i skrze podlahu. |
|
 | | Nancy jako modelka pro srovnání velikosti navijáku těžního lana. Hloubka šachty je tu až 279 m. |
|
 | | Nancy na převodovce. |
|
 | | Nancy na háku. |
|
 | | Nancy na řetězu. |
|
 | | Nancy na ochozu. |
|
 | | Nancy na zdi. |
|
 | | Nancy na žebříku. |
|
 | | Výhled z věže skipové jámy k východu. Jezírko vlevo vzniklo při naddimenzovaném odstřelu v roce 1989, který zničil nosnou vrstvu nad dolem, a ta se zhroutila do vytěžených komor. Úroveň jeho hladiny odpovídá úrovni vody v zatopeném dole. |
|
 | | Pohled na západ přes hřebeny Krušných hor. |
|
 | | Světlíky haly pro úpravu vytěžené suroviny se při pohledu z výšky 50 m jeví jako malá tlačítka. |
|
 | | Tak to vypadá pod nimi. |
|
 | | Nádrže na sodu, vodní sklo a Ekolan. |
|
 | | Firma Garmica tu po uzavření dolu ještě několik let težila granáty a slídu, zůstaly tu po ní hromady pytlů s vápencem. |
|
 | | Těžní věž skipové jámy a železniční depo. |
|
 | | Uvnitř se ukrývá nebohá lokomotiva T211.2006 alias 701 306 výrobního čísla 3952 z roku 1957. |
|
 | | V červáncích zapadajícího slunce dáváme dolu sbohem a míříme přes kopec Mědník, poddolovaný už ve středověku, do vesnice Měděnce na večeři a na autobus zpátky dolů. |
|
 | | Večer se dělají mráčky, ale pořád je ještě jarně krásně. |
|
 | | Horský hotel u Tomáše nám místo večeře nabídl zajímavou příležitost k průzkumu. Někdy o něm taky něco napíšeme, večeře ale čeká v restauraci Fénix za rohem. |
|
 | | Důl Měděnec byl posledním železnorudným dolem v Česku. Vytěžen byl v roce 1992. V obci ale na půl tisíciletí své hornické historie nezapomínají a přímo na návsi se nachází malé horincké muzeum. |
|
 | | Autobus MHD Klášterec nás šokoval - podobně jako na Ukrajině tu provozují německé ojetiny včetně původních nápisů. |
|
 | | Po cestě do Karlových Varů a divoké noci v lese nad Nejdkem, kde nás zastihla mlha, déšť i sníh (a Nancy musela odběhnout domů) se v neděli ráno vydáváme opět na hřeben. Tentokrát je naším cílem opuštěný důl Sauersack z 2. světové války. Po cestě nahlížíme do zatopené štoly U Slatinného potoka. |
|
 | | To je ona. Dovedl nás k ní John, který nám po celé nedělní dopoledne dělal laskavého průvodce a svezl nás kousek i svým zánovním vozem. |
|
 | | Nedaleko odtud vyvěrá propadlá dědičná štola sv. Jiří. Krušné hory jsou prostě krušné. Touto štolou je dodnes odvodňován i labyrint mnoha kilometrů chodeb pod dolem Rolava (Sauersack), kam právě míříme (pod silnicí vlevo). |
|
 | | Do dolu Rolava se chystáme narozdíl od Měděnce už drahně let. Když jsme konečně tu, zjišťujeme, že je celý pod sněhem a ledem. |
|
 | | V násypkách je pořád ještě plno cínové rudy (asi kasiteritu?). |
|
 | | Nepřestáváme žasnout, v jak dobrém stavu je betonové monstrum důlních budov po 74 letech chátrání v extrémní horské povětrnosti. Na mysl nám přichází o desítky let mladší betonové stavby v Gruzii, které se rozsypávají už jen na pohled. |
|
 | | Kolik by musel stát dům s takovým výhledem? |
|
 | | Šplhati po opuštěných budovách dolu jest nebezpečno. |
|
 | | Něco jako schody do nebe. |
|
 | | Po odchodu Johna si na ohýnku vaříme zbytky jídla a připadáme si chvíli přesně jako otec se synem v Cestě od Cormaca McCarthyho. |
|
 | | Zasněžená nádraž na promývání rudy. |
|
 | | A samozřejmě také zde zbytky 600 mm úzkokolejky. |
|
 | | Po cestě míjíme stanici měření kvality ovzduší ČHMÚ s pasivním vzorkovačem SVOC od nás z Recetoxu. Tady vznikají data, která zpracovávám v zaměstnání. |
|
 | | Přebuz je nejmenším městem v Česku. |
|
 | | Nakonec se naše poklidná cesta mění (jako obvykle) v útěk na vlak a posledních 6 km tak zvládáme běžet téměř bez přestávky jen proto, že je to z kopce dolů. Na zastávce jsme (jako obvykle) včas, z povzdálí nás zdraví Vysokopecký tunel. |
|
Související články: | | Téma: Vysokopecký tunel
Název tunelu:
Vysokopecký
Evidenční číslo:
68
Délka:
68 m
Trať:
Karlovy Vary – Johanngeorgensta… |
| Zpět
Komentáře:
| | Autor: Michal Šíma | Čas: 30. 5. 2021, 22:0 | | Zdravím, dovolím si opravit váš popisek u deváté fotky v galerii k výpravě na bývalý důl Měděnec. To není karbidka, nýbrž izolační sebezáchranný přístroj ŠS-7, který byl určen k ochraně horníků při odchodu z prostor s nedýchatelným ovzduším (např. při výbuchu, požáru či jiné důlní havárii). Na vaší fotce už je zachyceno jen jeho torzo, chybí dýchací vak a vrapovaná hadice s ústenkou a nosní svorkou. Jinak moc pěkná galerie, bohužel je škoda, jak Měděnec dopadl. Hezký den! :) | |
| |
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|