| 14. 11. 2019
| Slévárna bratří Uxů patří k průmyslovým skvostům Brna, navíc s velmi zajímavou historií, která se píše od roku 1886. V malebné továrně dodnes probíhá výroba litinových odlitků klasickým litím a jde tak zřejmě o nejpůsobivější provoz v širším centru města. Když mě kamarád Martin pozval na exkurzi, zorganizovanou společně s jedním z majitelů slévárny, jednoduše jsem nemohl odmítnout! |
|  | | Z města se ke slévárně, která vyroslta před 133 roky na tehdejším předměstí Komárově, jde po ulici Plotní. |
|
 | | Ta teď prochází rekonstrukcí, díky které se do ní z Dornychu po 150 létech vrací koleje. Koňská tramvaj tu byla vybudována v roce 1869 (tedy ještě 19 let před slévárnou) jako spojka na dolní nádraží. Tehdy Komárov narozdíl od současnosti vzkvétal. |
|
 | | Dnes trpí čtvrť opakovanými vlnami nezájmu města Brna o vlastní historii. Bourají se tu krásné domy městské i soukromé jeden za druhým a obvykle bez náhrady. |
|
 | | Taky tento kdysi krásný objekt čeká po létech uvadání nejspíš demolice. Chování města připomíná pověstného muže ze Singapuru, který si dělal sekerou manikuru. |
|
 | | Imperativní plakát na pravoboku hlásá, že jsme již blízko cíle. Právě včas - cesta po Plotní může člověku navodit nebezpečné deprese. Tda yještě před pár roky stály malebné dělnické pavlačáky - dnes tu v bahně parkují auta. |
|
 | | Hned za vstupem do slévárny nás kromě jednoho z ředitelů, milého a ochotného pána, čeká také unikátní kanálový poklop firmy B. Fischmann a Spol. od nás z Židenic. |
|
 | | A vrháme se přímo do provozu (nádhera, nelze dostatečně poděkovat). K dopravě tekuté oceli se tu dnes používají zavěšené nádoby, ze kterých se ocel nalévá ještě do menších licích pánví. Pozorné oko si však může všimnout i koleje úzkorozchodné drážky, která sloužila k přepravě tekuté oceli v minulosti. |
|
 | | Licí pánce jsou ocelové, z vnitřní strany ale mají tlustou keramickou vyzdívku, která brání konstrukční oceli, aby se rozpustila vlivem kapalné oceli uvnitř. |
|
 | | Z menší licí pánce se krásně zářící ocel odlévá do (pískových) forem uložených na pojízdných lavicích (na koleji širokého rozchodu). |
|
 | | Aby ocel zbytečně nechladla, zakrývá se otvor licí pánve v přestávkávh před odebíráním oceli azbestovou dekou. |
|
 | | Dávkování oceli z větší do menší licí pánve. |
|
 | | Práve ve slévárně je pro člověka z kanceláře na první pohled malebná. Jako každodenní dřina ale musí být docela náročná a taky nebezpečná. |
|
 | | Úzkokolejce tu ale neodzvonilo docela. Koleje spojující tovární haly jsou částečně stále v provozu. |
|
 | | Vypravme se po nich nejprve k tavící peci. |
|
 | | Většinu vnitropodnikové přepravy tu samozřejmě dnes zajišťují gumokolní dopravní prostředky, koleje ale vedou skrze celý areál. |
|
 | | Pojíždět po nich mohou speciální vozíky na velké válcové licí pánve. |
|
 | | Vozíčky ovšem mohou sloužit také k přepravě již naplněných forem, které jsou příliš těžké pro ruční manipulaci. |
|
 | | Srdcem slévárny je tavící pec, v tomto případě plynová. |
|
 | | Přeprava zavěšené licí pánve od tavící pece na úzkokolejný vozíček. |
|
 | | Další vozák už čeká v pořadí na odstavné koleji. |
|
 | | Menší licí pánve lze přepravovat gumokolně s humánním pohonem. |
|
 | | Dokud neztuhne, ocel neustále oranžově žhne. Je to povznášející pohled. |
|
 | | V rámci exkurze máme příležitost navštívit i tovární dvůr, ze kterého vyrůstají dva ikonické komíny, viditelné z širokého okolí (a dnes nepoužívané, nicméně ve slévárně záměrně zachované a udržované). |
|
 | | Celý areál slévárny byl na žádost majitelů prohlášen kulturní památkou. Snad se díky tomuto vzornému přístupu podaří provoz ve městě zachránit. |
|
 | | Škrobárny na protější straně ulice Dornychu tolik štěstí neměly. Ani tramvajová trať tudy vedoucí, ani vlečky v těsném sousedství, ani elektrozávod Bartolomeus, Donát a spol. |
|
 | | Ještě jednou pohled na majestátní komíny slévárny Uxa. |
|
 | | Úzkokolejné vozíky s prázdnými licími formami čekají na odstavné koleji na dvoře před slévárnou. |
|
 | | Loučíme se s unikátním provozem a přejeme krásné slíévárně mnoho zdaru i ve 21. století! |
|
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|