|
Mě to táhlo samozřejmě spíš k železnici. Nádraží Østerport patří ke větším ve městě a je poslední povrchovou stanicí na trati ze severu (mj. z Helsingøru), pak se železnice noří pod zem. Provoz tu kromě dánských a švédských elektrických a motorových vlaků zpestřuje i městský metrovlak. Dánsko má jeden z nejmenších podílů elektrifikace železnice v Evropě a fungují zde dokonce dieselové dálkové IC4 jednotky. Hlavní tahy jsou elektrifikovány soustavou 25 kV 50 Hz ~, což je nám jihomoravákům blízké, ale Švédové a Němci kvůli tomu musí používat při tranzitu vícesystémové lokomotivy (oba státy používají systém 20 kV 16 2/3 Hz ~). Po chvíli marného hledání pokladny mezi stánky s občerstvením se mně podařilo v automatu koupit poněkud drahou jízdenku do švédského Malmø (172 DKK = 600 CZK) a chytit jeden z mnoha taktových vlaků, co pod mořem spojují obě země. Zajímavá severská architektura okolo nádraží je skoro samozřejmostí. (København, DNK) 26. 2. 2013 |