Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Obchodní dům Prior Brno
Čtveřice domů Dornych 29 až 33
Dešťová kanalizace v Černovicích (stoka F35d)
Železniční trať Prostějov–Třebovice
Podzemí pod hlavním nádražím v Brně
Hotel Klenov Bystřička
Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Fotka

Cesta sněhem na nejvýchodnější bod


20. 2. 2021
Předpolsední únorový víkend už jsem se prostě nemohl dočkat příchodu jara. V Brně bylo sluníčko a volná neděle mě zneklidňovala natolik, že jsem v sobotu večer zabalil batoh a vyrazil na východ. A taky na sever. Chtěl jsem se podívat na nejvýchodnější bod Česka a taky zmapovat místa, kudy vedla nejvýchodnější úzkokolejka. Před půlnocí jsem přijel do Mostů u jablunkova, jenže všude ležel vlhký sníh…

Ačkoliv v Brně bylo slunečno, se sněhem jsem trošku počítal. Nicméně jeho množství a vlhká konzistence mě nemile překvapily. A protože jsem si chtěl ráno vyfotit starý i nový Jablunkovský tunel, rozhodl jsem se přespat přímo tam. Konkrétně v portálu již nepoužívaného starého tunelu. Ten je ovšem naneštěstí stále používán jako úniková štola z tunelu nového, pročež je zazděný a za bezpečnostní dveře se nedá jednoduše dostat. Musel jsem si tak ustlat na úzkém pruhu země mezi kapkami z tajících krápníků nad portálem a nově vestavěnou zdí. Nakonec se mně spalo dobře a jen občas mě vzbudily vlaky projíždějící sousedním tunelem. Z toho naštěstí nikdo štolou neunikal, a tak jsem se mohl ráno vydat na cestu směr Hrčava…

<a href="/Tema/Jablunkovský tunel I">Starý Jablunkovský tunel</a> neboli oficiálně jablunkovský tunel I mně poskytl skromné přístřeší k přespání. Po dobrodružné noci mně bylo odměnou modroskvoucí a slunečné ráno.
Starý Jablunkovský tunel neboli oficiálně jablunkovský tunel I mně poskytl skromné přístřeší k přespání. Po dobrodružné noci mně bylo odměnou modroskvoucí a slunečné ráno.
Pohled z dronu na <a href="/Tema/Jablunkovský tunel I">starý</a> a <a href="/Tema/Jablunkovský tunel II">nový</a> Jablunkovský tunel. Pod stejnojmenným průsmykem prochází původní jednokolejný a nový dvojkolejný tunel těsně vedle sebe.
Pohled z dronu na starý a nový Jablunkovský tunel. Pod stejnojmenným průsmykem prochází původní jednokolejný a nový dvojkolejný tunel těsně vedle sebe.
Na česko-slovensko-polském pomezů bylo v neděli ráno liduprázdno. Prošlapával jsem si cestu k trojmezí sněhem a dobré ráno mně přály pouze krávy odolného horského plemene.
Na česko-slovensko-polském pomezů bylo v neděli ráno liduprázdno. Prošlapával jsem si cestu k trojmezí sněhem a dobré ráno mně přály pouze krávy odolného horského plemene.
Hlavním cílem mrazivé neděle byla dvojice lesních úzkokolejek, které tu ještě před první světovou válkou sloužily pro svoz dřeva do údolí Čierňanky k Čadce. Dnes by vedly přes státní hranici. Konkrétně šlo o drážky <a href="/Tema/Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Markov">z Čierného do Markova</a> a taktéž <a href="/Tema/Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Hrčava">z Čierného do Hrčavy</a>. Pod sněhem se pozůstatky hledaly skutečně špatně, ale pod odkazy lze nalézt výsledky mého bádání.
Hlavním cílem mrazivé neděle byla dvojice lesních úzkokolejek, které tu ještě před první světovou válkou sloužily pro svoz dřeva do údolí Čierňanky k Čadce. Dnes by vedly přes státní hranici. Konkrétně šlo o drážky z Čierného do Markova a taktéž z Čierného do Hrčavy. Pod sněhem se pozůstatky hledaly skutečně špatně, ale pod odkazy lze nalézt výsledky mého bádání.
V Hrčavě jsem měl sraz s Kosťou, kterého se mně kupodivu podařilo vylákat z Jablunkova na výpravu po horských hřebenech.
V Hrčavě jsem měl sraz s Kosťou, kterého se mně kupodivu podařilo vylákat z Jablunkova na výpravu po horských hřebenech.
Tato budova snad byla původně bývalou celnicí v Hrčavě, kam se až do 20. let 20. století dalo dostat po silnici pouze z polské strany.
Tato budova snad byla původně bývalou celnicí v Hrčavě, kam se až do 20. let 20. století dalo dostat po silnici pouze z polské strany.
Pohled od Polska na Javorzynku a v dálce pak Koniaków. V oblasti se mohutně staví luxusní velkém domy pro rekreaci bohatých Poláků.
Pohled od Polska na Javorzynku a v dálce pak Koniaków. V oblasti se mohutně staví luxusní velkém domy pro rekreaci bohatých Poláků.
A výhled z dronu zpět na stranu Českou (Moravskou, Slezskou). Vesnice Bukovec vypadá přece jenom o něco přirozeněji.
A výhled z dronu zpět na stranu Českou (Moravskou, Slezskou). Vesnice Bukovec vypadá přece jenom o něco přirozeněji.
Pozdrav od Kosti.
Pozdrav od Kosti.
Nakonec jsme se sněhem dobrodili až na nejvýchodnější bod ČR. překročení hranic bylo vzhledem k pandemii covidu zakázané, ale když jsme si zkrátili cestu dolů přes Jaworzynku, nikdo nás nezatknul.
Nakonec jsme se sněhem dobrodili až na nejvýchodnější bod ČR. překročení hranic bylo vzhledem k pandemii covidu zakázané, ale když jsme si zkrátili cestu dolů přes Jaworzynku, nikdo nás nezatknul.

Související články:
Téma:
Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Markov
Dřevařská úzkokolejka z Čierneho pri Čadci do Markova spojovala moravské lesy na úbočí Girové se slovenskou železniční stanicí Čierne pri Čadci. Dráha přek…
Téma:
Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Hrčava
Lesní úzkokolejka od nádraží v Čierném pri Čadci pod obec Hrčavu sloužila pro dopravu dřeva z úbočí Gírové k železnici. Úzkokolejka, která procházela přes hr…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Žimrovice (CZ).

Datum: 30. 8. 2007

Poslední komentáře:

Autor: Viktora
Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase.
Číst

Autor: Radim
Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-)
Číst

Autor: Pepix
Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček.
Číst

Autor: Kps
Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119
Číst

Autor: Kps
Text: Najdete si to v katastru nemovitostí...
Číst