Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Obchodní dům Prior Brno
Čtveřice domů Dornych 29 až 33
Dešťová kanalizace v Černovicích (stoka F35d)
Železniční trať Prostějov–Třebovice
Podzemí pod hlavním nádražím v Brně
Hotel Klenov Bystřička
Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Fotka

Alpínovy Slaný Kačice


8. 5. 2021
Jarní a podzimní vycházky s kamarádem Alpínem do okolí Prahy se staly už milou i šikovnou tradicí. Na svátek četnářských klubů 8. května jsme proto vyrazili tentokrát na severozápad, abychom zmapovali ´dávno zaniklou úzkorozchodnou drážku Slaný–Smečno–Kačice, která kdysi paradoxně na obou svých koncích navazovala na normálněrozchodnou dráhu v železnicemi ustě protkané Kladenské pánvi.

A protože rád spojuji příjemné s příjemným (a taky užitečným), stihl jsem na svém výletě na Cibulka ještě v Praze na Karlově navštívit kamarádku Spyro, která víceméně omylem skončila na zamřížovaném oddělení tamější psychiatrické kliniky a projít se přes Vyšehradský železniční most až na Severní nástupiště na Smíchově. Obě tyhle železniční stavby mají totiž namále…

Spyro se ocitla na lůžkovém oddělení psychiatrické kliniky náhodou a vlastně omylem. Pobyla si tam nicméně několik dní, ve kterých jsem ji stihl navštívit alespoň ilegálně přes zahradu. Pomocí svázaných přikrývek mně z okna přes mříž spustila dopis a já jsem jí zase poslal nahoru poslední číslo Bobří stopy.
Spyro se ocitla na lůžkovém oddělení psychiatrické kliniky náhodou a vlastně omylem. Pobyla si tam nicméně několik dní, ve kterých jsem ji stihl navštívit alespoň ilegálně přes zahradu. Pomocí svázaných přikrývek mně z okna přes mříž spustila dopis a já jsem jí zase poslal nahoru poslední číslo Bobří stopy.
Vyšehradský železniční most slouží i pěším a já jsem se díky němu dostal na levý břeh Vltavy. Pražáci jej hodlají za pár let zbourat, protože byli líní ho natírat a tak jim zrezavěl. Nám to nevadí, čím víc toho v Praze zbourají, tím víc se budou jezdit lidi dívat na pěkné stavby k nám do Brna.
Vyšehradský železniční most slouží i pěším a já jsem se díky němu dostal na levý břeh Vltavy. Pražáci jej hodlají za pár let zbourat, protože byli líní ho natírat a tak jim zrezavěl. Nám to nevadí, čím víc toho v Praze zbourají, tím víc se budou jezdit lidi dívat na pěkné stavby k nám do Brna.
Další zaniklopu pražskou železniční zajímavostí bylo nádraží <a href="/Tema/Praha-Smíchov severní nástupiště (žst)">Praha-Smíchov severní nástupiště</a>, které se sice nacházelo uvnitř větší stanice <a href="/Tema/Praha-Smíchov (žst)">Praha-Smíchov</a>, ale mělo vlastného výpravčího s tavěly tu jen vlaky projíždějící Pražským Semmeringem.
Další zaniklopu pražskou železniční zajímavostí bylo nádraží Praha-Smíchov severní nástupiště, které se sice nacházelo uvnitř větší stanice Praha-Smíchov, ale mělo vlastného výpravčího s tavěly tu jen vlaky projíždějící Pražským Semmeringem.
Vaňkovka je nejen název brněnského obchodního domu (který se kryje názvem galerie), ale taky uzavřeného černouhelného dolu v <a href="/Tema/Kamenné Žehrovice">Kamenných Žehrovicích</a>. Oba objekty se jmenují podle téhož majitele, Fridricha Wanniecka, brněnského německého podnikatele z 19. století, který proslul mj. intenzivní podporou německého živlu na Moravě. Z pomezí Tuchlovic a Kemnných Žehrovic jsme spatřili alespoň bránu bývalé vlečky do dolu Wannieck - dnes si lze jen s obtížemi představit, že tohle docela obyčejnou brankou za humny kdysi projely tisíce vagónů s uhlím.
Vaňkovka je nejen název brněnského obchodního domu (který se kryje názvem galerie), ale taky uzavřeného černouhelného dolu v Kamenných Žehrovicích. Oba objekty se jmenují podle téhož majitele, Fridricha Wanniecka, brněnského německého podnikatele z 19. století, který proslul mj. intenzivní podporou německého živlu na Moravě. Z pomezí Tuchlovic a Kemnných Žehrovic jsme spatřili alespoň bránu bývalé vlečky do dolu Wannieck - dnes si lze jen s obtížemi představit, že tohle docela obyčejnou brankou za humny kdysi projely tisíce vagónů s uhlím.
Po Vlečce jsme od Vaňkovky pokračovali po zdvíhajícím se náspu zpátky ke stanici <a href="/Tema/Kamenné Žehrovice (žst)">Kamenné Žehrovice</a>, kam nás původně dovezl vlak z Prahy. Kdysi ohromné nádraží obsluhovalo nejméně tři vlečky a jeho okolím se plazila kačiská úzkokolejka i zbytky koněsprěžky do Lán. Dnes ospalé nádražíčko tak kdysi bylo malou železniční svatyní.
Po Vlečce jsme od Vaňkovky pokračovali po zdvíhajícím se náspu zpátky ke stanici Kamenné Žehrovice, kam nás původně dovezl vlak z Prahy. Kdysi ohromné nádraží obsluhovalo nejméně tři vlečky a jeho okolím se plazila kačiská úzkokolejka i zbytky koněsprěžky do Lán. Dnes ospalé nádražíčko tak kdysi bylo malou železniční svatyní.
Pozůstatky velkoryse pojaté vlečky z Kamenných Žehrovic do dolu Tuchlovice dnes slouží cyklostezce.
Pozůstatky velkoryse pojaté vlečky z Kamenných Žehrovic do dolu Tuchlovice dnes slouží cyklostezce.
Poslední doposud existující vlečka z <a href="/Tema/Kamenné Žehrovice (žst)">Kamenných Žehrovic</a> vede na sever k bývalému dolu Schoeller, který byl s dolem Wannieck propojen podzemím. Vydáme se po jejích kolejích, abychom dospěli ke konci původní úzkokolejky ze <a href="/Tema/Slaný">Slaného</a>, která z téhož dolu odvážela uhlí do <a href="/Tema/Smečno">Smečna</a> a dalších míst na Šternberském panství.
Poslední doposud existující vlečka z Kamenných Žehrovic vede na sever k bývalému dolu Schoeller, který byl s dolem Wannieck propojen podzemím. Vydáme se po jejích kolejích, abychom dospěli ke konci původní úzkokolejky ze Slaného, která z téhož dolu odvážela uhlí do Smečna a dalších míst na Šternberském panství.
Vlečka už je zjevně delší dobu bez využití a její kolej tak příjemně vrůstá do okolního lesa. Harmonie sepětí přírody a techniky tak, jak ji mám rád.
Vlečka už je zjevně delší dobu bez využití a její kolej tak příjemně vrůstá do okolního lesa. Harmonie sepětí přírody a techniky tak, jak ji mám rád.
Koncová „stanice“, resp. kolejiště vlečky v lese za dolem Schoeller. Také tady bývalo kdysi rušno, špinavo a hlučno. Po uhlených vlacích, páře, mouru a oleji však v jarní přírodě už není ani památky. Těžba skončila v roce 2002, tedy před 19 roky.
Koncová „stanice“, resp. kolejiště vlečky v lese za dolem Schoeller. Také tady bývalo kdysi rušno, špinavo a hlučno. Po uhlených vlacích, páře, mouru a oleji však v jarní přírodě už není ani památky. Těžba skončila v roce 2002, tedy před 19 roky.
Pozůstatky dolu Schoeller (též Schöller, Nejedlý či Klement Gottwald), ve kterém se uhlí těžilo rovných 100 let (1902–2002). Důl byl posledním místem na Kladensku, kde probíhala těžba. Již dvacet let je tu klid. Zhruba v tomto prostoru také začínala šternberská úzkorozchodná železnice, cíl naší cesty. Narozdíl od 600 mm důlních „huntů“ na fotce měla rozchod 700 mm.
Pozůstatky dolu Schoeller (též Schöller, Nejedlý či Klement Gottwald), ve kterém se uhlí těžilo rovných 100 let (1902–2002). Důl byl posledním místem na Kladensku, kde probíhala těžba. Již dvacet let je tu klid. Zhruba v tomto prostoru také začínala šternberská úzkorozchodná železnice, cíl naší cesty. Narozdíl od 600 mm důlních „huntů“ na fotce měla rozchod 700 mm.
Geologický profil Smečenské rokle je chráněn jako přírodní památka. V praxi ale území po desítky let starou cedulí funguje spíš jako černá skládka odpadu.
Geologický profil Smečenské rokle je chráněn jako přírodní památka. V praxi ale území po desítky let starou cedulí funguje spíš jako černá skládka odpadu.
Ovšem doslova korunována technickou památkou - klenutým mostkem zmizelé úzkokolejky. Alpína zmohl nenadálý objev natolik, že musel nabrat nové síly, odpočívaje opřený o strom.
Ovšem doslova korunována technickou památkou - klenutým mostkem zmizelé úzkokolejky. Alpína zmohl nenadálý objev natolik, že musel nabrat nové síly, odpočívaje opřený o strom.
Přes polní trať V Lípách procházela úzkokolejka diagonálním táhlým a nudným úsekem, dnes rozoraným. Na dohled od ní se však nacházel neobvyklý obelisk, místně zvaný pyrám, ve skutečnosti památník Hraběte Karla Jana Nepomuka Clam Martinice.
Přes polní trať V Lípách procházela úzkokolejka diagonálním táhlým a nudným úsekem, dnes rozoraným. Na dohled od ní se však nacházel neobvyklý obelisk, místně zvaný pyrám, ve skutečnosti památník Hraběte Karla Jana Nepomuka Clam Martinice.
Od obelisku šikmo doleva přes světlé pole ubíhaly koleje drážky vstříc smečenkému zámeckému parku. Dnes je někdejší existence železnice naprosto nevypozorovatelná.
Od obelisku šikmo doleva přes světlé pole ubíhaly koleje drážky vstříc smečenkému zámeckému parku. Dnes je někdejší existence železnice naprosto nevypozorovatelná.
(Focení z) dronu neunikl ani Alpín. Pokusil se letoun sice sestřelit svým protileteckým <s>kanónem</s> Nikonem, avšak bezúspěšně.
(Focení z) dronu neunikl ani Alpín. Pokusil se letoun sice sestřelit svým protileteckým kanónem Nikonem, avšak bezúspěšně.
Pravděpodobně nejzajímavější částí drážky byl skalní zářez před Smečnem. Ve zvláštním kaňonu, vyhloubeném v nesourodé hornině tu vlaky projížděly krajinou jako někde na Divokém západě.
Pravděpodobně nejzajímavější částí drážky byl skalní zářez před Smečnem. Ve zvláštním kaňonu, vyhloubeném v nesourodé hornině tu vlaky projížděly krajinou jako někde na Divokém západě.
Ve Smečně se dráha větvila. Hlavní větev pokračovala na sever k zámku Šternberku, Přelíci, Kvíci a do Slaného mimo jiné po úctyhodném náspu. Nás ovšem zajímala víc odbočná větev do zámeckého parku a pivovaru.
Ve Smečně se dráha větvila. Hlavní větev pokračovala na sever k zámku Šternberku, Přelíci, Kvíci a do Slaného mimo jiné po úctyhodném náspu. Nás ovšem zajímala víc odbočná větev do zámeckého parku a pivovaru.
Smečenský zámek, ke kterému odbočka mj. také vedla, dnes slouží jako stacionář pro invalidy. Alpín tu měl kamrády, ale zapomněl, jak se jmenovali.
Smečenský zámek, ke kterému odbočka mj. také vedla, dnes slouží jako stacionář pro invalidy. Alpín tu měl kamrády, ale zapomněl, jak se jmenovali.
V nenápadné bytovce na ulici U Zámku 288 by nádražní budovu asi hledal jen málokdo…
V nenápadné bytovce na ulici U Zámku 288 by nádražní budovu asi hledal jen málokdo…
…a málokdo by taky našel reliéf s okřídleným kolem, usvědčující fasádu z historické skutečnosti. Ano, zde se nacházela stanice úzkorozchodné dráhy Slaný–Kačice, nazvaná Šternberk-Smečno.
…a málokdo by taky našel reliéf s okřídleným kolem, usvědčující fasádu z historické skutečnosti. Ano, zde se nacházela stanice úzkorozchodné dráhy Slaný–Kačice, nazvaná Šternberk-Smečno.
Uhlí z dolu Schoeller mířilo mj. do tohoto pivovaru ve Smečně. T.č. fenomenální ruiny.
Uhlí z dolu Schoeller mířilo mj. do tohoto pivovaru ve Smečně. T.č. fenomenální ruiny.
I jen pouhá představa bafajících parních mašinek s vagóny loženými uhlím pod přísnými, takřka gotickými okny pivovaru s vůní dýmu a sladu rozechvívá naše mysli romantickým opojením. Nebo tak nějak by to řekl Alpín, kdyby ho už nebolely nohy.
I jen pouhá představa bafajících parních mašinek s vagóny loženými uhlím pod přísnými, takřka gotickými okny pivovaru s vůní dýmu a sladu rozechvívá naše mysli romantickým opojením. Nebo tak nějak by to řekl Alpín, kdyby ho už nebolely nohy.
Slunce se nicméně kloní k západu a my protentokrát opouštíme plán, dojít až do Slaného, a vydáváme se na autobus. Zamíříme sem ještě jednou, projít druhou větev drážky vedoucí skrze malebný kraj bývalého panství Šternberků.
Slunce se nicméně kloní k západu a my protentokrát opouštíme plán, dojít až do Slaného, a vydáváme se na autobus. Zamíříme sem ještě jednou, projít druhou větev drážky vedoucí skrze malebný kraj bývalého panství Šternberků.
Kráskou přestávku ve Sleném věnujeme návštěvě náměstí s hezkou radnicí, kterou jsme doposud ani jeden neznali.
Kráskou přestávku ve Sleném věnujeme návštěvě náměstí s hezkou radnicí, kterou jsme doposud ani jeden neznali.
Mají tu i krásná Stínadla (třeba tuhle uličku Pod Ungeltem). Nám už se ale chce spát a tak míříme na východ. Domů.
Mají tu i krásná Stínadla (třeba tuhle uličku Pod Ungeltem). Nám už se ale chce spát a tak míříme na východ. Domů.

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Бордобо (KGZ).

Datum: 3. 9. 2009

Poslední komentáře:

Autor: Viktora
Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase.
Číst

Autor: Radim
Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-)
Číst

Autor: Pepix
Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček.
Číst

Autor: Kps
Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119
Číst

Autor: Kps
Text: Najdete si to v katastru nemovitostí...
Číst