Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Obchodní dům Prior Brno
Čtveřice domů Dornych 29 až 33
Dešťová kanalizace v Černovicích (stoka F35d)
Železniční trať Prostějov–Třebovice
Podzemí pod hlavním nádražím v Brně
Hotel Klenov Bystřička
Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Fotka

Druhá návštěva v AMB


11. 8. 2021
Opět jsme se s Honzou Blahou vydali do Archivu města Brna. Ačkoliv naším primárním zájmem byly kolonie, neušlo nám ani tentokrát několik nečekaných zajímavostí. Zejména fotky ze severní části města - zaklenutí Ponávky, cihelna v Medlánkách a dnes obzvláště aktuální nádraží Brno-Královo Pole.

Zaklenutí Ponávky od <a href="/Tema/Brno-Královo Pole (žst)">nádraží v Králově Poli</a> k Lužánkám probíhalo na konci 40. let v rámci poválečné obnovy státu. Na historických fotkách nás kromě samotné technologie zaujala spleň úzkokolejných drážek používaných k přivážení surovin k míchačkám, rozvážení betonu po staveništi, ale na některých snímcích to vypadá, že i k převozu vypěstované zeleniny z okolních polí do zahradnictví!
Zaklenutí Ponávky od nádraží v Králově Poli k Lužánkám probíhalo na konci 40. let v rámci poválečné obnovy státu. Na historických fotkách nás kromě samotné technologie zaujala spleň úzkokolejných drážek používaných k přivážení surovin k míchačkám, rozvážení betonu po staveništi, ale na některých snímcích to vypadá, že i k převozu vypěstované zeleniny z okolních polí do zahradnictví!
Cihelna, které se dodnes v Brně lidově říká Medlánecká, je vlastně řečkovická. Úzkokolejku tu měli taky, jen na fotkách není vidět.
Cihelna, které se dodnes v Brně lidově říká Medlánecká, je vlastně řečkovická. Úzkokolejku tu měli taky, jen na fotkách není vidět.
V roce 2024 padla budova <a href="/Tema/Brno-Královo Pole (žst)">nádraží v Králově Poli</a>. Na nedatovaném snímku asi ze 70. let 20. století už není nová, ale ještě vypadá vcelku zachovale (a před ní nevede dálnice).
V roce 2024 padla budova nádraží v Králově Poli. Na nedatovaném snímku asi ze 70. let 20. století už není nová, ale ještě vypadá vcelku zachovale (a před ní nevede dálnice).
Největší záhada, kterou jsem si z archivu odnesl, spočívá na následující grafice. Jde o značně nepřesnou podobu továrny Brüder Strakosch, později Mosilany při pohledu od Křenové ulice, která vyšla už v roce 1848 v knize Grossindustrie Österreichs. <a href="/Tema/Svitavský náhon">Svitavský náhon</a> je na ní zakreslen velmi nepřesně, <a href="/tema/Ponávka">Ponávku</a> autor vynechal úplně, ale už se na ní zobrazuje <a href="/Tema/Železniční trať Brno – Česká Třebová">trať do Třebové</a>, která musela být žhavou novinkou. O to víc překvapí kolej i s vozem v levé horní části snímku. Šlo snad o úplně první vlečku v Brně? Nebo tovární úzkokolejku o půl století dříve, než došlo k jejich skutečnému rozmachu? Nebo autor prostě do grafiky zaznačil v blétě vyježděné koleje od vozu? Odpověď se mně dosud nepodařilo najít…
Největší záhada, kterou jsem si z archivu odnesl, spočívá na následující grafice. Jde o značně nepřesnou podobu továrny Brüder Strakosch, později Mosilany při pohledu od Křenové ulice, která vyšla už v roce 1848 v knize Grossindustrie Österreichs. Svitavský náhon je na ní zakreslen velmi nepřesně, Ponávku autor vynechal úplně, ale už se na ní zobrazuje trať do Třebové, která musela být žhavou novinkou. O to víc překvapí kolej i s vozem v levé horní části snímku. Šlo snad o úplně první vlečku v Brně? Nebo tovární úzkokolejku o půl století dříve, než došlo k jejich skutečnému rozmachu? Nebo autor prostě do grafiky zaznačil v blétě vyježděné koleje od vozu? Odpověď se mně dosud nepodařilo najít…

Zpět

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka:

Náhodné foto:

Náhodné foto.


Místo: Adamov (CZ).

Datum: 4. 9. 1997

Poslední komentáře:

Autor: Viktora
Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase.
Číst

Autor: Radim
Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-)
Číst

Autor: Pepix
Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček.
Číst

Autor: Kps
Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119
Číst

Autor: Kps
Text: Najdete si to v katastru nemovitostí...
Číst