| 20. 2. 2021
| Předpolsední únorový víkend už jsem se prostě nemohl dočkat příchodu jara. V Brně bylo sluníčko a volná neděle mě zneklidňovala natolik, že jsem v sobotu večer zabalil batoh a vyrazil na východ. A taky na sever. Chtěl jsem se podívat na nejvýchodnější bod Česka a taky zmapovat místa, kudy vedla nejvýchodnější úzkokolejka. Před půlnocí jsem přijel do Mostů u jablunkova, jenže všude ležel vlhký sníh… |
|
Ačkoliv v Brně bylo slunečno, se sněhem jsem trošku počítal. Nicméně jeho množství a vlhká konzistence mě nemile překvapily. A protože jsem si chtěl ráno vyfotit starý i nový Jablunkovský tunel, rozhodl jsem se přespat přímo tam. Konkrétně v portálu již nepoužívaného starého tunelu. Ten je ovšem naneštěstí stále používán jako úniková štola z tunelu nového, pročež je zazděný a za bezpečnostní dveře se nedá jednoduše dostat. Musel jsem si tak ustlat na úzkém pruhu země mezi kapkami z tajících krápníků nad portálem a nově vestavěnou zdí. Nakonec se mně spalo dobře a jen občas mě vzbudily vlaky projíždějící sousedním tunelem. Z toho naštěstí nikdo štolou neunikal, a tak jsem se mohl ráno vydat na cestu směr Hrčava…
 | | Starý Jablunkovský tunel neboli oficiálně jablunkovský tunel I mně poskytl skromné přístřeší k přespání. Po dobrodružné noci mně bylo odměnou modroskvoucí a slunečné ráno. |
|
 | | Pohled z dronu na starý a nový Jablunkovský tunel. Pod stejnojmenným průsmykem prochází původní jednokolejný a nový dvojkolejný tunel těsně vedle sebe. |
|
 | | Na česko-slovensko-polském pomezů bylo v neděli ráno liduprázdno. Prošlapával jsem si cestu k trojmezí sněhem a dobré ráno mně přály pouze krávy odolného horského plemene. |
|
 | | Hlavním cílem mrazivé neděle byla dvojice lesních úzkokolejek, které tu ještě před první světovou válkou sloužily pro svoz dřeva do údolí Čierňanky k Čadce. Dnes by vedly přes státní hranici. Konkrétně šlo o drážky z Čierného do Markova a taktéž z Čierného do Hrčavy. Pod sněhem se pozůstatky hledaly skutečně špatně, ale pod odkazy lze nalézt výsledky mého bádání. |
|
 | | V Hrčavě jsem měl sraz s Kosťou, kterého se mně kupodivu podařilo vylákat z Jablunkova na výpravu po horských hřebenech. |
|
 | | Tato budova snad byla původně bývalou celnicí v Hrčavě, kam se až do 20. let 20. století dalo dostat po silnici pouze z polské strany. |
|
 | | Pohled od Polska na Javorzynku a v dálce pak Koniaków. V oblasti se mohutně staví luxusní velkém domy pro rekreaci bohatých Poláků. |
|
 | | A výhled z dronu zpět na stranu Českou (Moravskou, Slezskou). Vesnice Bukovec vypadá přece jenom o něco přirozeněji. |
|
 | | Pozdrav od Kosti. |
|
 | | Nakonec jsme se sněhem dobrodili až na nejvýchodnější bod ČR. překročení hranic bylo vzhledem k pandemii covidu zakázané, ale když jsme si zkrátili cestu dolů přes Jaworzynku, nikdo nás nezatknul. |
|
Související články: | | Téma: Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Markov
Dřevařská úzkokolejka z Čierneho pri Čadci do Markova spojovala moravské lesy na úbočí Girové se slovenskou železniční stanicí Čierne pri Čadci. Dráha přek… | | Téma: Úzkokolejka Čierne pri Čadci – Hrčava
Lesní úzkokolejka od nádraží v Čierném pri Čadci pod obec Hrčavu sloužila pro dopravu dřeva z úbočí Gírové k železnici. Úzkokolejka, která procházela přes hr… | |
| Zpět
Komentáře:
Stránka:
|
|
Poslední komentáře:
Autor: Viktora Text: Vlečka zrušena Drážním úřadem 30. 6. 2022. K fyzické likvidaci vlečkové koleje došlo ve dnech 21. až 25. listopadu 2022 při uzavírce části Křižíkovy ulice, kterou vlečka protínala a části navazující ulice Fr. Halase. Číst
Autor: Radim Text: Zajímavý článek o dnes již neexistující cukrovarnické vlečce. Právě si nějak matně i pamatuju, že v té ul. Cukrovarská býval nějaký dost nepříjemný přejezd, kterému jsem se na Favoritu (a později i ve Favoritu) raději vyhýbal. :-) Číst
Autor: Pepix Text: Zdravím Jirko z Ostružné, jsem zde dokonce výpravčí, tak náhodou :D Můžu poskytnout nějaké doplňující info. Za 350.KBS, Josef Ptáček. Číst
Autor: Kps Text: Je to asi LEVI, spol. s.r.o.
IČO: 15526119 Číst
Autor: Kps Text: Najdete si to v katastru nemovitostí... Číst
|
|